Vanaf zaterdag 4 november 2017 zal ArtKitchen Gallery geheel in de stijl van kunstenaar SERVAAS een maand lang een filiaal zijn van INT. ƒI$H-HANDEL SERVAAS & Zn.®. In deze viswinkel zal t/m 2 december 2017 de business art en video art van deze kunstenaar te zien zijn. We vonden dat het hoog tijd was om een mooie overzichtstentoonstelling te maken over deze veelzijdige kunstenaar die in 2001 helaas veel te vroeg is overleden. De officiële opening vindt plaats op zaterdag 4 november om 14.00 uur. U bent van harte uitgenodigd voor deze bijzondere gebeurtenis.
Geen viswinkel zonder vis
Hoewel de vishandel een artistieke uiting van SERVAAS is, moet er natuurlijk wel echt vis te krijgen zijn. Tijdens de officiële opening zal Pepi Mensink van Woestkoken vishapjes verzorgen, zoals garnalenkroketten, oesters en een bietensalade met haring. Ook gedurende de tijd dat de tentoonstelling loopt kunt in de galerie elke vrijdag en zaterdag terecht voor een vismaaltijd uit de keuken van Pepi Mensink. Om rekening te kunnen houden met de inkoop verzoeken wij u vriendelijk bij interesse dit van te voren aan te geven via info@artkitchen.nl.
Over SERVAAS
Servaas Schoone begon zijn visbedrijf INT. ƒI$H-HANDEL
SERVAAS & Zn.® in 1986 in de havenstad Hoorn. Het bedrijf verkocht allerlei
aan vis gerelateerd producten. Bekend van SERVAAS is zijn ingeblikte vislucht.
Deze multipels werden vaak in een grote hoeveelheid op elkaar gestapeld
gepresenteerd.
Met de kunstonderneming schaart SERVAAS zich onder de
stroming business art. Deze term werd begin jaren negentig door Frans Haks geïntroduceerd
die destijds directeur was van het Groninger Museum. In 1993 organiseerde Haks
daar de tentoonstelling Business Art Business waar ook het werk van SERVAAS te
zien was.
Business art is een stroming die een spanningsveld creëert tussen
kunstenaars en het bedrijfsleven. Zo zag Andy Warhol succesvol zaken doen als
de beste vorm van kunst. Kunstenaars binnen deze stroming presenteren zich als
bedrijf, zoals in dit geval INT. ƒI$H-HANDEL SERVAAS & Zn.®. Andere
kunstenaarsinitiatieven die vallen onder deze stroming zijn bijvoorbeeld de Zwitserse
luchtvaartmaatschappij Ingold Airlines en de Milaan opgerichte bank Banca di
Oklahoma. Doordat deze bedrijven zich presenteren als echt, bijvoorbeeld door
reclame te maken, begeven de kunstenaars zich op de grens van fictie en
realiteit. Zo gebruikte SERVAAS de tram van lijn 14 in Amsterdam om reclame te
maken voor zijn bedrijf. De oranje tram prijsde zijn fish-air producten aan van
oost tot aan west in de hoofdstad.
Ook het gebruik van het florijn- en dollarteken voor de f en de s in bedrijfsnaam legt een duidelijke link met de commercie. Galeries en musea waar hij exposeerde noemde SERVAAS filialen. Zo zijn wij ook het filiaal van INT. ƒI$H-HANDEL SERVAAS & Zn.® en daar zijn we best trots op. Maar dit werd in de jaren tachtig en negentig niet door iedereen gewaardeerd en gezien als commercieel. Tegenwoordig worden kunstenaars op de academie juist opgeleid om commercieel te denken. Dat maakt het werk van SERVAAS nu nog actueler dan ooit. SERVAAS gaf overigens zelf ook les op de ArteZ in Arnhem waar hij kunstenaars leerde om ondernemer te worden.
SERVAAS verwierf internationale bekendheid met zijn business art. Zijn werk is daarom ook over de hele wereld in prominente musea tentoongesteld, waaronder Stedelijk Museum (Amsterdam), Kunsthal (Rotterdam), Kunsthalle (Dusseldorf), documenta (Kassel), Museum of Contemporary Art (Sydney), Museum of Modern Art (Taiwan), Hara Museum (Tokyo) en Robert Bermann (Los Angeles).